Nieres un urīnceļu darbības traucējumi
Gremošana un gremošanas traucējumi
Vīriešu veselība
Sirds un asinsvadu slimības
Vitamīni
Organisma attīrīšanās un atjaunošanās
Imunitāte
Acis un acu darbības traucējumi
Nervu darbības traucējumi
Alerģija
Saaukstēšanās
Sieviešu veselība
Kaitīgie ieradumi
Iesnas un deguns
Āda un ādas slimības
Mutes dobuma higiēna
Aktuālie un citi jautājumi
Galvas smadzeņu darbības traucējumi
Sāpes
Klepus
Aknu un žultspūšļa darbības traucējumi
Ausis un ausu darbības traucējumi
Vēnu slimības
Vakcinācija
Bērnu veselība
Ziņas/Tauku dedzinātājs – karnitīns
Reklāma

 

   L-karnitīnu bieži vien dēvē par vitamīnu, taču tāds tas nemaz nav. Izrādās, mūsu organisms pats ir spējīgs ražot šo vielu. Pirmo reizi L-karnitīnu atklāja 1905. gadā un tikai 1964. gadā tika noformulēta šīs vielas fizioloģiskā loma cilvēka organismā. Tika noskaidrots, ka L-karnitīns transportē taukskābes uz speciālajām šūnu struktūrām – mitohondrijiem. Mitohondrijos notiek šo taukskābju noārdīšana un rezultātā izdalās enerģija. Ja organismā trūkst L-karnitīna, taukskābes tiek uzkrātas un tas var būt arī par aptaukošanās iemeslu.

 

   Itālijā 2007. gadā tika veikts zinātniskais pētījums, kura rezultāti pierādīja L-karnitīna spēju paaugstināt cilvēka fiziskās un intelektuālās spējas. Šī pētījuma laikā noteikta cilvēku grupa lietojusi 2 g L-karnitīna diennaktī 6 mēnešu garumā. Pētījuma dalībnieki atzīmēja, ka kopumā viņiem uzlabojās garastāvoklis, palielinājās spējas izturēt lielākas fiziskās aktivitātes nekā iepriekš, paaugstinājās organisma tonuss.

 

L-karnitīna pozitīvas īpašības

 

   Veicot virkni dažādu pētījumu, zinātnieki ir secinājuši, ka L-karnitīna lietotāji ne tikai efektīvi zaudē liekos taukus, bet arī palielinās viņu organisma muskuļu masa. Šāds L-karnitīna darbības mehānisms vēl līdz galam nav izpētīts.

 

   L-karnitīnam piemīt holesterīnu pazeminošas īpašības, līdz ar to tas aizkavē sirds un smadzeņu asinsvadu sašaurināšanos, veicot infarkta un insulta profilaksi. L-karnitīnam ir antioksidatīvas īpašības, tas stimulē audu reģenerācijas procesus, kā arī bagātīgi piesātina organisma šūnas ar skābekli, stimulē imūnās sistēmas aizsargspējas. L-karnitīns paaugstina organisma adenozīntrifosfāta krājumus (adenozīntrifosfāts, sadaloties, atbrīvo lielu enerģijas daudzumu). L-karnitīns aktivizē tauku mobilizāciju no tauku depo, no tām vietām, kur parasti organismā tiek uzkrāti tauki (vēders, gurni).

 

   L-karnitīns organismā tiek sintezēts tieši nierēs un aknās un pēc tam „aizceļo” uz citiem orgāniem un audiem. L-karnitīna ražošanas procesi norit citu vielu klātbūtnē, piemēram, C, B3, B6, B9, B12, dzelzs, dažu aminoskābju un enzīmu klātbūtnē.

 

   L-karnitīns ir arī pārtikas produktos, piemēram, gaļā, zivīs, piena produktos. Diennakts L-karnitīna deva (300 mg) ir apmēram 300-400 gr liellopa gaļas. Tiesa gan termiski apstrādājot produktus, L-karnitīna deva tajos krietni samazinās.

 

L-karnitīns un sports

 

   L-karnitīna lietošana ir svarīga gadījumos, kad ir nepieciešams palielināt cilvēku (visbiežāk profesionālu sportistu) izturības spējas, nodarbojoties ar skriešanu, peldēšanu, airēšanu un citiem sporta veidiem. L-karnitīns nav dopinga viela un tāpēc to droši var lietot arī profesionālie sportisti. Maksimālu efektu sasniegšanai, L-karnitīna lietošanu nepieciešams papildināt ar pilnvērtīgu, sabalansētu uzturu, bagātīgu ar minerālvielām, vitamīniem, olbaltumvielām.

 

L-karnitīna deva un lietošanas laiks

 

   Optimālas L-karnitīna devas ir 500-2000 mg diennaktī, parasti to lieto pa 500-750 mg 3 reizes dienā vai pa 1000 mg 2 reizes dienā. Palielināt L-karnitīna devu ar mērķi sasniegt vēl lielākus panākumus sportā, nav lietderīgi, jo, kā ticis pierādīts dažādu klīnisko pētījumu gaitā, lielākas L-karnitīna devas (lietojot vairāk par 2000 mg diennaktī) neuzrāda nekādu priekšrocību. L-karnitīnu pareizi lietot tukšā dūšā no rīta un pusdienlaikā, jo tieši pirmajā dienas pusē L-karnitīns darbojas visefektīvāk. Sportistiem L-karnitīnu ir nepieciešams lietot 30 minūtes pirms treniņa.

 

L-karnitīna ietekme uz apetīti

 

   Lietojot L-karnitīnu, ievērojami palielinās ēstgriba. Tas ir tāpēc, ka L-karnitīns palielina organisma vielmaiņu, līdz ar to tiek vairāk patērēts enerģijas un sadedzināts vairāk kaloriju nekā iepriekš. Rezultātā apetīte pieaug. Tomēr lietojot sabalansētu un racionālu uzturu, kā arī pareizi sastādot fizisku aktivitāšu grafiku, ir iespējams veiksmīgi kontrolēt savu apetīti.

 

Vai L-karnitīna lietošana mūsdienu cilvēkam ir nepieciešama?

 

   Viennozīmīgi L-karnitīna lietošana ir lietderīga vegāniem – cilvēkiem, kas uzturā nelieto dzīvnieku valsts izcelsmes produktus. Tā kā vegāni neēd ne gaļu, ne zivis, ne olas, ne piena produktus, tad šie cilvēki nesaņem L-karnitīnu ar pārtiku, organismā netiek piegādātas izejvielas L-karnitīna ražošanai. Pārējiem cilvēkiem L-karnitīns nav vitāli nepieciešams. Tiem, kas aizraujas ar aerobiku un citiem sporta veidiem, L-karnitīna lietošana dod papildus enerģiju sportiskām aktivitātēm un „pārslēgs” organismu uz intensīvu tauku sadedzināšanas režīmu. Jebkurā gadījumā L-karnitīna lietošana pat tiem cilvēkiem, kas nenodarbojas ar sportu un kuriem nav lieko tauciņu, ir ar vairākām pozitīvām īpašībām, kaut vai vienkārši imunitāti stiprinošām un antioksidatīvām īpašībām. Protams, lietot L-karnitīnu vai ne, ir tikai Jūsu izvēle.

 

   Novēlam Jums būt veseliem!

 

   Sagatavoja farmaceite Natālija Kovaļevska.

Pielāgota meklēšana

Jautājums
Vai Jūs regulāri lietojat zivju eļļu?


Lietoju periodiski
Jūsu atbilde
 

  Galvenā  Ziņas  Jautājums farmaceitam  Reklāmas iespējas  Autortiesības un atbildība  Autori  Kontakti