Nieres un urīnceļu darbības traucējumi
Gremošana un gremošanas traucējumi
Vīriešu veselība
Sirds un asinsvadu slimības
Vitamīni
Organisma attīrīšanās un atjaunošanās
Imunitāte
Acis un acu darbības traucējumi
Nervu darbības traucējumi
Alerģija
Saaukstēšanās
Sieviešu veselība
Kaitīgie ieradumi
Iesnas un deguns
Āda un ādas slimības
Mutes dobuma higiēna
Aktuālie un citi jautājumi
Galvas smadzeņu darbības traucējumi
Sāpes
Klepus
Aknu un žultspūšļa darbības traucējumi
Ausis un ausu darbības traucējumi
Vēnu slimības
Vakcinācija
Bērnu veselība
Ziņas/Kādēļ mums nepieciešamas olbaltumvielas?
Reklāma

 

 

   Olbaltumvielas ir vienas no svarīgākajām vielām cilvēka organismā. Parasti par vitamīnu un minerālvielu trūkumu organismā mēs atceramies katru pavasari, brīžos, kad iestājas bezspēks un pavasara avitaminoze, bet par olbaltumvielu trūkumu aizdomājamies maz... Kas tad ir olbaltumvielu trūkums organismā un kādēļ svarīgi, lai to netrūktu – par to šoreiz!

   Daži uzskata, ka olbaltumvielas ir smags ēdiens un to lietošanu vajag ierobežot. Citi vispār neēd olbaltumvielas un, šķiet, ka arī šādā situācijā nekas slikts ar organismu nenotiek. Tomēr olbaltumvielām ir atvēlēta ļoti nopietna un svarīga loma cilvēka organismā, ko neviens cits elements to uzņemties nevar. Kāda tā ir? Lasi un uzzini!

 

Kas ir olbaltumvielas un kā tās „darbojas”?

 

   Olbaltumvielas kalpo kā galvenais materiāls, no kā uzbūvēts ir mūsu ķermenis. No olbaltumvielām sastāv muskuļi, audi, iekšējie orgāni, asins šūnas, imūnšūnas, kā arī nagi, mati, ādas šūnas.

   Ar pārtiku uzņemtās olbaltumvielas zarnu traktā tiek sašķeltas līdz aminoskābēm. Šīs aminoskābes tiek piegādātas aknām, lai organisms varētu ražot savas olbaltumvielas. Daļa aminoskābju tiek ražotas organismā, daļu mēs nodrošinām ar uzturu. Tās ir tā dēvētās neaizvietojamās aminoskābes, ko satur tikai dzīvnieku produktu olbaltumvielas. Augu izcelsmes olbaltumvielu aminoskābju sastāvs ir daudz nabadzīgāks par dzīvnieku olbaltumvielu sastāvu.

 

Kādas ir svarīgākās olbaltumvielu funkcijas?

 

   Viena no olbaltumvielu svarīgākajām funkcijām ir to fermentatīvā funkcija. Lielākā daļa fermentu un hormonu organismā ir tīras olbaltumvielas vai olbaltumvielu savienojumi ar citām vielām (taukiem, metālu joniem, vitamīniem). Turklāt olbaltumvielām ir svarīga transporta funkcija – tās pārnes uz šūnām un no šūnām aiznes dažādas citas vielas. Olbaltumvielas aizsargā mūsu organismu no infekciju izraisītājiem, jo antivielas (organisma aizsargšūnas) arī ir olbaltumvielu molekulas.

   Olbaltumvielas paildzina cilvēka skaistumu un jaunību – tas notiek pateicoties olbaltumvielu kolagēna un elastīna sintēzei. Kolagēns un elastīns neļauj ādai atūdeņoties, līdz ar to arī neļauj mums ātri novecot – tiek palēnināts krunciņu veidošanās process.

 

Kādas ir galvenās pazīmes tam, ka organismā trūkst olbaltumvielu?

 

  • paskatieties spogulī – ja jums vēl nav 30 gadu, bet spogulī redzat savītušu sejas ādu, krunciņas un atslābušus, ļenganus muskuļus, tad, ļoti iespējams, ka jums tiešām ir olbaltumvielu vielmaiņas problēmas;
  • ja ievērojat intensīvas diētas, gavēņus un badošanās periodus, kas ierobežo olbaltumvielu lietošanu, pie tam intensīvi sportojat, arī tad visticamāk varat iedzīvoties olbaltumvielu trūkumā;
  • ja jūsu svars ir par 25% lielāks, kā tam normāli būtu jābūt (pāri normas robežai) – olbaltumvielu trūkums izraisa arī organisma vielmaiņas palēnināšanos, kas sekmē svara pieaugumu;
  • ja jūsu mati ir bojāti – trausli, sašķelti un lūstoši, turklāt, arī nagi ir trausli un slikti aug – arī tas norāda uz to, ka organismā būtiski trūkst materiāla, no kā veidot matus un nagus – olbaltumvielu;
  • ja ir problēmas ar imunitāti – biežas saaukstēšanās slimības, dermatīti, strutaini augoņi u.c. netīkamas parādības;
  • ja ir gremošanas sistēmas traucējumi, piemēram, aizcietējumi, vispārējais nespēks, turklāt jūs ātri nogurstat – arī tā ir pazīme, ka organismam trūkst olbaltumvielu.

   Ja jums ir aktuāla viena (vai parasti – vairākas) no minētajām pazīmēm, ļoti iespējams, ka jūsu uzturs nav gana pilnvērtīgs un jūs nesaņemat organismam tik vajadzīgās olbaltumvielas.

 

Kā papildināt savu uzturu ar pilnvērtīgām olbaltumvielām?

 

   Pirmkārt, nepieciešams sakārtot savu ēdienkarti. Jums, iespējams, liekas, ka daudz ēdat gaļu, bet īstenībā šie gaļas produkti faktiski nesatur kvalitatīvas olbaltumvielas. Tādi viltus olbaltumvielām bagāti gaļas produkti ir desas, sardeles, cīsiņi, peļmeņi, veikala kotletes, kur gaļas lomu spēlē pārsvarā sojas olbaltumvielas un aromatizatori. Kā arī kūpināta gaļa ir mazvērtīgs produkts, jo šai gaļai ir augsta termiska apstrāde. Šī termiskā apstrāde izraisa kaitīga benzopirēna veidošanos, ko kūpinātos produktos provocē dūmos esoši ķīmiski savienojumi, līdz ar to gaļas kvalitāte nav augsta.

   Izvēlieties liesas gaļas un zivju šķirnes, jo tauki traucē olbaltumvielu pilnvērtīgāku uzsūkšanos organismā. Vistreknākā ir pīles, zoss, cūkas, liellopa krūtiņas gaļa. Vislabākie olbaltumvielu avoti ir kvalitatīva vistas gaļa bez ādas, tītara gaļa, liesa liellopa gaļa, truša gaļa. Turklāt visveselīgākā šīs gaļas pagatavošana ir sautēšana, vārīšana, cepšana folijā. Ja garšo zivis, tad arī jācenšas izvēlēties liesākās zivju šķirnes, kur olbaltumvielu saturs ir augstāks, piemēram, līdaka, karpa, zandarts.

   Olbaltumvielas saturošus produktus, piemēram, gaļu, vislabāk ēst ar dārzeņiem, nevis ar putrām, kartupeļiem un maizi. Citādi šo olbaltumvielu uzsūkšanās nav pilnvērtīga. Ēst olbaltumvielu produktus rekomendē pirmajā dienas pusē, jo vēlu vakarā un naktī organismam to pārstrāde ir apgrūtināta.

   Vērtīgs olbaltumvielu saturošs produkts ir olas. Nav jābaidās no vispārpieņemtā uzskata, ka olas paaugstina visiem tik bīstamo holesterīna līmeni. Ir pierādīts, ka olas dzeltenumā lecitīna līmenis krietni pārsniedz holesterīna līmeni. Lecitīns savukārt samazina sliktā holesterīna līmeni asinīs, kā arī uzlabo atmiņu un nervu šūnu veselības stāvokli. Vislabāk olas ēst mīksti vai cieti vārītas, nevis ceptas uz pannas.

   Kā vienu no olbaltumvielu avotiem droši izvēlieties vājpienu (ļoti vērtīgs ir kazas piens), liesu biezpienu, liesas siera šķirnes. Turklāt piena produkti ir lielisks kalcija avots.

   Kaut gan augu izcelsmes olbaltumvielas ir mazāk vērtīgas kā dzīvnieku olbaltumvielas, tomēr nedrīkst aizmirst arī par to lietošanu uzturā. Augu olbaltumvielas bagātīgi satur graudi, graudaugu produkti, pākšaugi, pupas, zirņi, sojas pupas. No putraimiem visbagātīgākie ar olbaltumvielām ir griķi.

   Lai cik olbaltumvielas arī nebūtu vērtīgas cilvēka organismam, to pārmērīga lietošana var izraisīt pūšanas procesus zarnu traktā, kā arī no tā izrietošos simptomus – pilnuma sajūtu vēderā, aizcietējumus. Diennaktī cilvēkam savas veselības veicināšanai būtu jāuzņem 120-150 g pilnvērtīgu olbaltumvielu. Sportistiem un aktīviem cilvēkiem olbaltumvielas ir vitāli nepieciešamas, jo tās kalpo muskuļu augšanai. Ēdiet pilnvērtīgu un daudzveidīgu pārtiku un neaizmirstiet pievienot savā ēdienkartē arī olbaltumvielas!

Novēlam Jums būt veseliem!

 

 

Sagatavoja farmaceite Natālija Kovaļevska

 

Pielāgota meklēšana

Jautājums
Vai Jūs regulāri lietojat zivju eļļu?


Lietoju periodiski
Jūsu atbilde
 

  Galvenā  Ziņas  Jautājums farmaceitam  Reklāmas iespējas  Autortiesības un atbildība  Autori  Kontakti