Nieres un urīnceļu darbības traucējumi
Gremošana un gremošanas traucējumi
Vīriešu veselība
Sirds un asinsvadu slimības
Vitamīni
Organisma attīrīšanās un atjaunošanās
Imunitāte
Acis un acu darbības traucējumi
Nervu darbības traucējumi
Alerģija
Saaukstēšanās
Sieviešu veselība
Kaitīgie ieradumi
Iesnas un deguns
Āda un ādas slimības
Mutes dobuma higiēna
Aktuālie un citi jautājumi
Galvas smadzeņu darbības traucējumi
Sāpes
Klepus
Aknu un žultspūšļa darbības traucējumi
Ausis un ausu darbības traucējumi
Vēnu slimības
Vakcinācija
Bērnu veselība
Ziņas/GREMOŠANAS TRAUCĒJUMI – ko iesākt?
Reklāma

   Ja cilvēkam ir kāda slimība, nereti tās progresēšanā tiek vainota ģenētika, slikta ekoloģija, vai stress. Tomēr papildus šiem faktoriem, pastāv arī liela iespējamība, ka cilvēks pats pasliktina savu veselību, turklāt – gandrīz to nemanot. Par piemēru var minēt dažādus gremošanas trakta traucējumus, ko pats cilvēks var izprovocēt ilgstoši nepilnvērtīgi ēdot – lietojot uzturā pārāk daudz treknas, nekvalitatīvas un konservantiem bagātas pārtikas.  Vai tik pat labi – arī pēc viena vakara, piemēram, viesībām, kad ēsts un dzerts pārāk daudz. Ko darīt, ja gremošanas traucējumi ir piemeklējuši arī jūs? Par to šoreiz!

 

   KĀDI IR ŠIE GREMOŠANAS TRAUCĒJUMI, UN KĀ TIE RODAS?

 

Gremošanas traucējumu simptomu kopumu medicīnā apzīmē ar „alimentāro dispepsiju”, kas nozīmē to, ka simptomu rašanos izraisa pats cilvēks, lietojot nepareizu un vienveidīgu uzturu. Vārds dispepsija ir grieķu izcelsmes un tulkojumā nozīmē dys (slikts) un pepsis (gremošana). Vienkāršoti sakot, dispepsija ir pārēšanās, kas savukārt izraisa virkni negatīvu simptomu.  

 

Alimentārā dispepsija var būt vairāku veidu. Pirmkārt – rūgšanas alimentārā dispepsija – cilvēks pārmērīgi uzturā lieto ogļhidrātus (saldumi, saldi augļi, cukurs, miltu izstrādājumi, gāzēti, saldināti dzērieni u.c.). Rezultātā zarnu traktā rodas labvēlīgie apstākļi, lai savairotos rūgšanas mikroflora. Ja cilvēka uzturs pārsvarā ir ogļhidrātiem bagāts, kā arī šie ogļhidrāti tiek lietoti lielos apjomos, tad cilvēkam var parādīties tādi gremošanas traucējumu simptomi kā meteorisms, vēdera burkšķēšana, var būt caureja.

 

Pastāv arī tā saucamie saliktie ogļhidrāti (piemēram, pilngraudu produkti – pilngraudu maize, pilngraudu makaroni, brūnie rīsi), kas cilvēka organismam nes tikai labumu, tos var lietot uzturā droši, lai nodrošinātu organismu ar ilgstošu enerģiju un sāta sajūtu visas dienas garumā. Taču vienkāršie ogļhidrāti tādi kā baltais cukurs, miltu izstrādājumi, saldumi var sniegt tikai minimālo straujo enerģijas pieplūdumu, kas ļoti ātri arī krītas un organisms pieprasa nākamo papildus cukura devu. Tādā veidā vienkāršo cukuru lietošana izraisa atkarību. Vienkāršie ogļhidrāti nav tikpat vērtīgi kā saliktie ogļhidrāti, tie paaugstina glikozes līmeni asinīs, kas savukārt pasliktina cilvēka pašsajūtu. Turklāt, tieši vienkāršie ogļhidrāti, ja tos pārmērīgi lieto uzturā, var izraisīt nepatīkamus simptomus no kuņģa- zarnu trakta puses.

 

Otrs alimentārās dispepsijas veids ir pūšanas dispepsija, kas ir saistīta ar pārmērīgu olbaltumvielu, sevišķi gaļas, lietošanu uzturā (tas īpaši attiecas uz cūkgaļu un jēra gaļu). Pūšanas dispepsija, ko izraisa pārmērīga gaļas lietošana uzturā, var radīt jau iepriekšminētos simptomus, kā arī izraisīt organisma vispārēju vājumu, spēka zudumu, apetītes pasliktināšanos. Gaļa, zivis, piens un olas ir vērtīgs olbaltumvielu avots cilvēka organismam, bet viss ir jālieto ar mēru. Pārmērīga šo dzīvnieku olbaltumvielu lietošana liek strādāt organismam ar lielu piepūli, jo aknām ir ļoti grūti pārstrādāt tajos esošas olbaltumvielas.

 

   KO DARĪT LIETAS LABĀ?

 

Ar nepareizu un vienveidīgu uzturu saistīto gremošanas traucējumu simptomu mazināšanai speciālisti iesaka sekojošo:

  • sabalansēt ēšanas režīmu, tas nozīmē, ēst mazām porcijām 4-5 reizes dienā;
  • ierobežot gaļas, saldinātu, gāzētu dzērienu, saldu augļu un miltu izstrādājumu lietošanu uzturā;
  • obligāti lietot uzturā zupas, kas nav gatavotas uz trekna gaļas buljona pamata, vislabāk izvēlēties dārzeņu zupas;
  • lietotais uzturs nedrīkst būt pārāk karsts vai auksts;
  • labi sagremot barību, ēšanai veltīt pietiekamu laiku un labvēlīgu atmosfēru;
  • ēst nesteidzoties, labi sakošļāt katru barības kumosiņu, tādējādi tiek uzlabots gremošanas process un sāta sajūta tiek sasniegta daudz ātrāk.

 

Ilgstoša pārmērīga un nekvalitatīva ēdināšanas kultūra var novest pie nopietnām veselības problēmām, kad cieš ne tikai kuņģa-zarnu trakts, palēninās vielmaiņa, tiek pārslogotas aknas, bet pasliktinās arī citu orgānu darbība.

 

   GREMOŠANAS TRAUCĒJUMI PĒC SVĒTKIEM UN UZDZĪVES

 

Arī tad, ja cilvēks ikdienā cenšas ēst sabalansēti, viņu tomēr var piemeklēt gremošanas trakta traucējumu izraisītie nepatīkami simptomi. Tā tas var gadīties, piemēram, pēc viesībām, piknika vai dzimšanas dienas svinēšanas, kur parasti neievēro pareizo ēšanas režīmu un vēlas nogaršot pēc iespējas vairāk dažādu ēdienu. Kādi gremošanas traucējumu simptomi bieži vien rodas šādos gadījumos?  Pēc pamatīgas maltītes un, protams, alkohola lietošanas, gremošanas sistēma cieš jo sevišķi. Cilvēks var sajust sāpes vēderā, viņu var piemeklēt biežas atraugas, gāzu uzkrāšanās un vēdera uzpūšanās, pilnuma sajūta pakrūtē u.c. netīkamas parādības. Ļoti liela slodze ir aizkuņģa dziedzerim, kas sāk darboties intensīvāk un izstrādāt vairāk sulas tieši pēc pamatīgas ēdienreizes. Gremošanas dziedzeru darbība tiek traucēta palielināta uzņemtās barības apjoma, kā arī, iespējams, pārtikas nekvalitatīva sastāva rezultātā. Tādējādi barība netiek pilnvērtīgi apstrādāta ar gremošanas fermentiem un netiek līdz galam sagremota. Rezultātā barība uzkrājas tievajā zarnā, kur iekļūst nelabvēlīgie mikrobi no resnās zarnas, un provocē gāzu uzkrāšanos, kaitīgo vielu savairošanos un cilvēks sajūt nepatīkamus simptomus, saistītus ar gremošanas procesiem.

 

   KĀ ATVIEGLOT PAŠSAJŪTU?

 

Pirmkārt, palīdzēs līdzekļi, kas mazina kuņģa zarnu trakta traucējumu izraisītos simptomus. Uzpūstā vēdera un pārmērīgas gāzu uzkrāšanās gadījumā palīdzību sniedz fermentatīvie preparāti, kas sekmē un uzlabo gremošanas procesus. Vienlaicīga grūti sagremojamu dārzeņu, trekna vai nepierasta ēdiena lietošana ir fermentatīvo preparātu lietošanas viena no indikācijām. Fermentu sastāvā parasti ir cūkas aizkuņģa dziedzera pulveris, kas palīdz sašķelt ogļhidrātus, olbaltumvielas un taukus. Pasaulē pazīstamākais no fermentu preparātiem ir Mezym, kā arī Kreon, Pangrol. Šie preparāti satur fermentu salikumu, kas palīdz barības sagremošanā. Parasti fermentu preparātus lieto ēšanas laikā vai uzreiz pēc tās.

 

Otrkārt, sabalansēta, pilnvērtīga un kvalitatīva diēta arī palīdzēs mazināt gremošanas trakta darbības traucējumus un radīt labvēlīgu vidi lakto baktēriju vairošanai. Savukārt labvēlīgās baktērijas nomāc nevēlamo mikrofloru (pūšanas un rūgšanas baktērijas).  Bez labvēlīgajām baktērijām organisms nespēj pastāvēt. Nepareizas, nepilnvērtīgas, kā arī nekvalitatīvas ēšanas rezultātā cilvēkam var pietrūkt labo baktēriju skaits. Parādās jau iepriekšminētie simptomi tādi kā vēdera pūšanās, diskomforta sajūta, pilnuma sajūta vēderā, var būt caurejas vai aizcietējumi. Ar laiku samazinās arī kopējā organisma imunitāte, cilvēks biežāk sāk slimot ar saaukstēšanās slimībām. Tāpēc vēlams lietot laktoproduktus, kefīru, jogurtu bez piedevām, kā arī ieteicams bakteriālo preparātu kurss, piemēram, Liveo, Fibrolakts, Lacto Seven u.c..

 

Ja cilvēkam ir ne tikai vēdera uzpūšanās, pilnuma sajūta kuņģī, bet arī spazmas, var lietot ārstniecības augu tējas sāpju mazināšanai, piemēram, piparmētras, kas samazina gremošanas trakta spazmas un zarnu uzpūšanos. Lietderīga šajā gadījumā ir arī raudenes lakstu tēja, kas stimulē gremošanu, samazina spazmas un nomierina. Lai uzlabotu barības sagremošanu, lietojiet uzturā ingveru, kas stimulē gremošanas procesus. Ingveru var pievienot zupām, mērcēm, tējai.

 

Ja esat nogrēkojuši un svētku ballē apēduši par daudz trekna, salda un neveselīga ēdiena, apdomājiet savu turpmāko dienu ēdienkarti. Ediet ar mēru, centieties lietot šķidras sakņu zupas, liesu biezpienu, biezputras, pilngraudu produktus. Uzreiz pēc svētkiem atturieties no gaļas un pārējo dzīvnieku izcelsmes produktu (olas, trekns piens) lietošanas. Ierobežojiet saldumu lietošanu uzturā. Lielas saldumu kāres brīžos apēdiet karotīti medus un uzdzeriet virsū siltu ūdeni ar citronu. Lietojiet vairāk ūdens, vairāk kustieties un domājiet pozitīvas domas! Ejot ciemos vai apmeklējot kādu ballīti, veltiet savu uzmanību un laiku cilvēkiem, sarunām, izbaudiet svētku atmosfēru, nevis koncentrējieties tikai uz gardo ēdienu baudīšanu. Atcerieties – pat vienreizējā pārēšanās ļoti negatīvi ietekmē organisma veselību!

 

Esiet prātīgi pārtikas izvēlē un sargājiet savu gremošanas sistēmu!

 

Sagatavoja farmaceite Natālija Kovaļevska

Pielāgota meklēšana

Jautājums
Vai Jūs regulāri lietojat zivju eļļu?


Lietoju periodiski
Jūsu atbilde
 

  Galvenā  Ziņas  Jautājums farmaceitam  Reklāmas iespējas  Autortiesības un atbildība  Autori  Kontakti