Nieres un urīnceļu darbības traucējumi
Gremošana un gremošanas traucējumi
Vīriešu veselība
Sirds un asinsvadu slimības
Vitamīni
Organisma attīrīšanās un atjaunošanās
Imunitāte
Acis un acu darbības traucējumi
Nervu darbības traucējumi
Alerģija
Saaukstēšanās
Sieviešu veselība
Kaitīgie ieradumi
Iesnas un deguns
Āda un ādas slimības
Mutes dobuma higiēna
Aktuālie un citi jautājumi
Galvas smadzeņu darbības traucējumi
Sāpes
Klepus
Aknu un žultspūšļa darbības traucējumi
Ausis un ausu darbības traucējumi
Vēnu slimības
Vakcinācija
Bērnu veselība
Ziņas/Noslēpumainie Omega-3 tauki
Reklāma

   Pat tiem tik daudz tiek runāts, ka tie jau ir gandrīz vai sinonīmi veselīgam uzturam. Tagad pārdod daudzus produktus, kas ir bagātināti ar Omega-3 taukiem, nerunājot par daudzveidīgām visdažādākajiem mērķiem domātām biopiedevām. Ar ko tad ir skaidrojama tik pārsteidzoša popularitāte?

 

   Nedaudz no vēstures

 

Par savu slavenību Omega-3 taukskābes var pateikties dāņu zinātnieka Dajierberga prāta asumam un atklājumiem. Viņu ieinteresēja fakts, ka eskimosi neslimo ar sirds kaitēm, kaut gan viņu uzturs sastāv no ļoti taukainas pārtikas (roņu gaļa un zivs). Kopā ar saviem kolēģiem Dajierbergs pētīja eskimosu asinis. Pēc čakla darba divu gadu garumā pētījumu rezultātā tika atklātas divas taukskābes – eikosapentaēnskābe un dokosaheksaēnskābe. Šis atklājums būtībā nozīmēja Omega-3 nosaukto nepiesātināto taukskābju klases piedzimšanu.

 

Izšķir vairākus taukus veidojošo taukskābju veidus: piesātinātās, mononepiesātinātās un polinepiesātinātās. Visveselīgākās no tām ir polinepiesātinātas taukskābes (PTS). Tās, savukārt, iedala divās grupās: Omega-3 un Omega-6.

 

   Kāpēc tās ir tik svarīgas?

 

Mūsu organisms pats nespēj izstrādāt Omega-3, bet Omega-3 iedarbība uz cilvēka organismu ir tiešām apbrīnojama! Nonākot organismā ar pārtikas produktiem, Omega-3 taukskābes tiek iebūvētas šūnu membrānu struktūrā. Tas uzlabo membrānu struktūru: tiek sekmēta šūnu darbība, uzlabojas to barošana un apmaiņas procesi. Tas ir īpaši svarīgi sirds un smadzeņu darbībai, jo šie orgāni vienmēr darbojas ar spriedzi. Sirds un asinsvadu sistēmas darbības uzlabošana veicina sirdslēkmju, insultu un infarktu riska samazināšanos. Tiek atzīmēta arī asinsspiediena normalizācija (mūsdienu galvenā problēma), samazinās iekaisuma procesi locītavās, uzlabojas redze un smadzeņu darbība. Omega-3 taukskābes sekmē imunitātes uzlabošanos, palīdz ādas saslimšanu (ekzēma, alerģija) ārstēšanā, Alcheimera slimības profilaksē. Daži pētījumi norāda arī uz stāvokļa uzlabošanos krūts vēža ārstēšanā.

 

Papildus visām savām pozitīvajām īpašībām Omega-3 taukskābes arī izvada no organisma holesterīnu un brīvos radikāļus, jo tās ir labi antioksidanti. Cilvēki, kuru organismā ir pietiekams daudzums Omega-3 taukskābju, necieš no depresijas. Labs noskaņojums viņiem ir norma, nevis nejaušība. Daudzi pētījumi liecina, ka Omega-3 pietiekama lietošana uzturā sievietēm grūtniecības un zīdošanas periodā labvēlīgi ietekmē bērna smadzeņu attīstību.

 

   Produkti ar Omega-3

 

Pētījumi liecina, ka mūsdienu cilvēki lieto uzturā neatļaujami maz šo veselīgo taukvielu. Tika atklāts, ka pieauguša cilvēka uzturā Omega-3 taukvielu daudzums ir tikai 50-70% no vitāli nepieciešamās normas. Tāpēc tik svarīgi ir zināt, kādā pārtikā var atrast šīs nepieciešamās Omega-3 taukskābes.

 

Linsēklas. Šodien veikalos var nopirkt lineļļu, kurā Omega-3 ir ārkārtīgi daudz. To var pievienot salātiem. Tomēr lineļļai ir ļoti mazs derīguma termiņš – tikai 3 mēneši. Veselām seklām derīguma termiņš ir lielāks. Tās var samalt un uzreiz pievienot ēdieniem kā garšvielu vai piedevas. Šī paņēmiena priekšrocība ir tas, ka maltās sēklās ir ne tikai Omega-3 taukskābes, bet arī šķiedrvielas. Ieteicamais linsēklu daudzums ir 1 tējkarote dienā.

 

Valrieksti. Jūs, droši vien esat dzirdējuši, ka regulāra valriekstu lietošana uzturā uzlabo prāta darbību? Tas notiek tāpēc, ka valriekstu eļļā ir Omega-3 taukskābes. Tādējādi, apēdot dienā 5-10 valriekstus, mēs sevi nodrošinām ar Omega-3 taukskābju normu visai dienai.

 

Sezameļļa. Izvēlēties šo eļļu, kad gatavojat salātus: tā satur ne tikai Omega-3 taukskābes, bet arī citu spēcīgu antioksidantu - fotiskābi.

 

Omega-3 ir arī rapšu eļļā, spinātos, ziedkāpostos, melonē, pupiņās, ķīnas kāpostos un brokolī.

 

   Balansējot uz veselības robežas

 

Parasti ar pārtikas produktiem mūsu organismā nonāk arī liels daudzums Omega-6 taukskābju. Šīs skābes ir atrodamas augu eļļā, putraimos, olās un dzīvnieku izcelsmes produktos. Omega-6 nodrošina mūsu ādas veselību un samazina holesterīna līmeni, uzlabo asins recēšanu. Tomēr, kad Omega-6 taukskābju mūsu organismā ir par daudz, mūsu asins kļūst pārāk bieza un rodas trombu rašanās draudi. Sākas iekaisuma procesi.

 

Šo situāciju var uzlabot tikai Omega-3 taukskābes. Omega-6 taukskābes ir tik pat neaizvietojamas mūsu organismam, kā Omega-3, tomēr organismā ir jābūt pareizam šo taukskābju samēram. Zinātnieki uzskata, ka tāds samērs ir 1:3. Lai sasniegtu pareizo samēru, nav obligāti jāsamazina Omega-6 taukskābes saturošo produktu daudzums, vienkārši iekļaujiet savā uzturā produktus, kas satur Omega-3 taukskābes.

 

Izmantojot augu eļļu, izvēlēties olīveļļu, tā pozitīvi ietekmē asins lipīdus. Šodien vairs nerodas šaubas, ka sirds un asinsvadu saslimšanas, aptaukošanās un diabēts tieši ir atkarīgi no mūsu uztura.

 

Omega-3 un veselīgs uzturs šodien ir kļuvuši par sinonīmiem. Omega-3 ir tās taukskābes, bez kurām mēs vienkārši nevaram dzīvot. Atjaunojot mūsu organismā to saturu, mēs ne tikai paildzinām savu dzīvi, bet arī paceļam savas dzīves kvalitāti augstākā līmenī. Labāk ir tērēt naudu kvalitatīviem pārtikas produktiem, nekā zālēm aptiekā. Jebkurā gadījumā, te pozitīvs rezultāts ir garantēts.

 

Sagatavoja VIKTORIJA DARAKOVA

Jogas un ajurvēdas konsultante.

 

Iegādāties Jūs varat šeit:  http://www.herbals.lv/lv/superfoods
SEKO mums draugiem.lv     www.draugiem.lv/herbals/

Pielāgota meklēšana

Jautājums
Vai Jūs regulāri lietojat zivju eļļu?


Lietoju periodiski
Jūsu atbilde
 

  Galvenā  Ziņas  Jautājums farmaceitam  Reklāmas iespējas  Autortiesības un atbildība  Autori  Kontakti