Nieres un urīnceļu darbības traucējumi
Gremošana un gremošanas traucējumi
Vīriešu veselība
Sirds un asinsvadu slimības
Vitamīni
Organisma attīrīšanās un atjaunošanās
Imunitāte
Acis un acu darbības traucējumi
Nervu darbības traucējumi
Alerģija
Saaukstēšanās
Sieviešu veselība
Kaitīgie ieradumi
Iesnas un deguns
Āda un ādas slimības
Mutes dobuma higiēna
Aktuālie un citi jautājumi
Galvas smadzeņu darbības traucējumi
Sāpes
Klepus
Aknu un žultspūšļa darbības traucējumi
Ausis un ausu darbības traucējumi
Vēnu slimības
Vakcinācija
Bērnu veselība
Ziņas/Čia sēklas – papildus spēka un enerģijas avots!
Reklāma

   Čia  mazas sēkliņas ar patīkamu riekstu garšu, bagātas ar proteīniem un neaizstājamām Omega-3,6 taukskābēm, novērš uzturvielu trūkumu organismā. Šis dabiskais, ļoti barojošais produkts viegli pieejamā veidā satur neaizstājamās aminoskābes, polinepiesātinātās taukskābes Omega-3 un Omega-6, vitamīnus un minerālvielas. 
 
Čia sēklas kalpo kā papildus enerģijas avots, pie tam viegli uzsūcas un sniedz sāta sajūtu. Tās ir lielisks produkts, kuru noteikti vajadzētu lietot ikdienas uzturā.
 
Šo leģendāro augu izmantoja Maiji un Acteki. Acteku karavīri karagājienu un kauju laikā pārtika no Čia sēklām, kas sniedza viņiem spēku un izturību. Zināms, ka viņi spēja iztikt ar vienu sauju Čia sēklu dienā.
   Nedaudz no vēstures…
 
Pēc zinātnieku domām, Latīņamerikā un Dienvidamerikā Čia sēklas ir izmantotas jau 2600 gadus p.m.ē. Senie Maiji, Acteki un Inki izmantoja Čia sēklas kā vienu no svarīgākajiem pārtikas produktiem, līdzās kukurūzai, pupām un amarantam.
 
Tā laika manuskripts - "Medoza kodekss" - vēsta, ka Čia sēklas bija ne tikai Acteku uztura pamatā, bet arī būtisku garīgajai kultūrai reliģisko ceremoniju galvenā sastāvdaļa. Šos graudus upurēja Acteku dieviem, ar sēklām maksāja meslus un nodokļus. Tenočtitlāna, acteku impērijas galvaspilsēta, nodevās ik gadus saņēma 15,000 tonnas Čia sēklas. Acteki ticēja, ka sēklas piešķir viņiem milzīgu, gandrīz pārcilvēcisku spēku un varu.
 
Acteku karavīri karagājienu un kauju laikā pārtika no Čia sēklām. Tās viņiem deva spēku un izturību skarbajos, diezgan karstajos kalnu klimata apstākļos, aizsardzību pret dehidratāciju, fizisko un garīgoizsīkumu.
 
Tolaik Čia sēklas ēda atsevišķi, kā graudaugu vai maisījumā ar citiem graudaugiem, kā arī no tām gatavoja barojošu dzērienu (sēklas uzbriest ūdenī.) Čia mala miltos, iekļāva zāļu sastāvā, no sēklām spieda eļļu, atlikumus izmantoja kā make-up un ķermeņa krāsaspamatu.
 
Viena no Meksikas štatiem, kas reiz batradās Maiju teritorija, nosaukums ir cēlies no vārdu salikuma "Čia Upe" (Chiapas), kas liek domāt, ka šajā teritorijā jau senos laikos audzētas Čia sēklas.
 
Tas turpinājās daudzus gadsimtus, līdz 1519. gadā Kortesa vadībā Meksikā ieradās spāņu konkistadori. Lai vājinātu Centrālās un Dienvidamerikas pamatiedzīvotāju Inku un Acteku pretestību, konkistadori pilnībā iznīcināja unikālā graudauga sējumus. Tā Čia sēklas tika aizmirstas gandrīz 500 gadus, līdz brīdim, kad īpašas programmas rezultātā, nepieejamos kalnu apgabalos Meksikā un Gvatemalā, tika atrasta brīnumaini izdzīvojusi neliela daļa šī auga sēklu. 1991.gadā sākās selekcijas darbs, lai izpētītu un attīstītu Čia. Pirmos eksperimentālos laukus iestādīja brāļi Alfredo un Adolfo Milli Argentīnā. 15 gadus ilgas selekcijas rezultātā Čia iznāca no aizmirstības – atdzimstot no jauna ar nosaukumu Salvia Hispanica.
 
   Īpašības:
Čia nesatur glutēnu, viegli sagremojamas! Neizraisa alerģiju un nesatur nekādas toksiskas vielas. Pateicoties augstajam antioksidantu saturam var glabāties vairākus gadus bez mākslīgiem antioksidantiem un konservantiem, nezaudējot savu uzturvērtību un ārstnieciskās īpašības.
 
         Čia – ideāls olbaltumu avots veģetāriešiem, vegāniem un sportistiem. 20% no Čia sēklu svara sastāda augstvērtīgas augu izcelsmes olbaltumvielas, kuras satur visas neaizstājamās aminoskābes. Salīdzinajumam kvieši un kukurūza satur 14%, rīsi – 15%, auzas – 9%, mieži – 9%, amarants – 15%. 
 
         Čia sēklās ir lielāks Omega-3 un Omega-6 taukskābju saturs kā linsēklās. Čia eļļā Omega-3 procentuāli sasniedz 60%! Taukskābes ir nepieciešamas taukos šķīstošo vitamīnu A, D, E un K metabolismam, šie vitamīni ir šūnu elpošanas un šūnu, gļotādu un nervu enerģijas apgādes katalizators. Salīdzinājumam: saulespuķu eļļā 0,3%, olīvu eļļā – 1,5%, mencu aknās līdz 20%, dažās jūraszālēs līdz 40%, lašu ikros līdz 35%. Pateicoties augstajam dabisko antioksidantu saturam Čia sēklās esošās Omega 3 un 6 taukskābes ir ļoti noturīgas un neoksidējas pat pēc vairāku gadu uzglabāšanas parastos apstākļos! Līdz ar to nav nepieciešams izmantot mākslīgos antioksidantus un konservantus.
 
         Čia, atšķirībā no zivju produktiem, nesatur holesterīnu un aktīvi veicina holesterīna līmeņa samazināšanos cilvēka organismā! Turklāt zivju produkti var saturēt indi - dioksīnu. Čia lietošana uzturā samazina asterosklerotiskās plātnītes asinsvados, normalizē spiedienu (īpaši hipertoniķiem), samazina insulta un sirds asinsvadu saslimšanu risku. 
 
         Čia ir lielisks kalcija apgādes avots. Kalcijs ir nepieciešams normālai kaulu un muskuļu sistēmas attīstībai un funkcionēšanai, īpaši bērniem un sportistiem, kā arī osteporozes novēršanai un samazināšanai , īpaši sievietēm menopauzes laikā. Pētījumi liecina, ka Čia sēklas satur 5 reizes vairāk kalcija nekā pienā. Pateicoties Čia sēklās esošajam boram organisms pilnvērtīgi uzsūc kalciju. Bors darbojas kā katalizators kalcija uzsūkšanai un asimilācijai.
 
         Čia sēklas ir arī citu minerālvielu avots: magnija, fosfora, cinka, kālija un dzelzs . Šīs minerālvielas ir daudzu fermentu un hormonu veidošanās svarīgas satāvdaļas, kā arī nodrošina endokrīnās sistēmas darbu. Pētījumi liecina, ka Čia sēklas satur 3 reizes vairāk dzelzs nekā spinātos un 15 reizes vairāk magnija nekā brokoļos. Tās ir lielisks fosfora, kas nepieciešams atmiņas un nervu sistēmas normālai funkcionēšanai, avots. Kālijs novērš muskuļu krampjus, normalizē un stabilizē arteriālo spiedienu. Cinks aktivizē imūnsistēmu, uzlabo muskuļu darbību, tam ir svarīga loma reproduktīvajā sistemā. Magnijs uzlabo kalcija un kālija uzsūkšanos, palielina enerģiju, ir ļoti svarīgs aktīviem cilvēkiem. Varš, mangāns, molibdēns un citi ir svarīgas daudzu fermentu un hormonu veidošanās, kā arī endokrīnās sistēmas darbības sastāvdaļas.
 
         Čia satur vitamīnus А, В1, В2, В3, kam ir liela nozīme organisma attīstībā, vielmaiņā, sirds asinsvadu un nervu sistēmu darbā. 
 
         Čia sēklas – ļoti vērtīgs antioksidants, kas kavē organisma novecošanos. Satur 3 reizes vairāk antioksidantus nekā mellenēs.
 
         Veicina svara samazināšanu, pateicoties Čia sēklu brīnišķīgajai īpašībai uzsūkt milzīgu daudzumu ūdens – 12 reizes (!) vairāk nekā pašu svars. Ja iemērkt vienu tējkaroti sēklu glāzē ūdens un atstāt uz 30 – 4- min., pateicoties augstajam maigu, mīkstu un labi šķīstošu šķiedrvielu daudzumam sēklās, izveidosies viendabīga masa, līdzīga želatīnam vai želejai.  Želejai nokļūstot kuņģī veidojas fiziska barjera starp gremošanas fermentiem un ogļhidrātiem, kas veicina lēnu ogļhidrātu pārvēršanos cukuros un ļauj ilgstoši uzturēt zemu cukura līmeni asinīs. Tas ir būtiski diabēta profilaksei un kontrolei. Lēna ogļhidrātu pārvēršanās stabilizē vielmaiņu un palīdz uzturēt augstu šūnu struktūru un visa organisma enerģētisko līmeni.
 
         Īpašība absorbēt un aizturēt ūdeni palīdz saglabāt elektrolītu līdzsvaru organisma šūnās un hidratāciju visās organisma šķidrajās vidēs, īpaši lielu fizisko slodžu laikā.
 
         Pateicoties savām unikālajām īpašībām Čia būtiski uzlabo audu attīstību un reģenerāciju grūtniecības un barošanas ar krūti periodā, veicina ātru un pilnvērtīgu atjaunošanos pēcdzemdību periodā.
 
         Šo pašu īpašību rezultātā Čia lietošana palīdz sportistu un kultūristu rehabilitācijai un atveseļošanā, uzlabojot kaulu-muskuļu aparāta reģenerāciju, novēršot iekaisumus un sāpes muskuļos un locītavās, visbeidzot samazinot atveseļošanās laiku un ievērojami paaugstinot sportistu fiziskās spējas.
 
         Ņemot vērā, ka daudzām slimībām, tostarp vēzim, ir ilgs attīstības periods, un daudzos gadījumos, slimība sāk attīstīties ilgi pirms parādās pirmie simptomi, Čia ir veselīga uzturviela un lielisks profilaktisks līdzeklis.
 
         Čia ir barojošs un ekoloģiski tīrs produkts, jo tiek kultivēts augstu kalnos bez pesticīdu lietošanas. Čia lapās esošie dabiskie antioksidanti atbaida kaitēkļus, radot dabisku aizsardzību.
 
Čia - seno civilizāciju mantojums un nenovērtējama Mātes Dabas dāvana. Mums atliek tikai saprātīgi izmantot šo dārgo dāvanu un nepazaudēt tā brīnišķīgās īpašības.
 
Izmantošana:  2-3 tējkarotes dienā sajauciet ar augļiem, ogām, salātiem, zupām, otrajiem ēdieniem vai pievienojiet kokteiļiem. Pirms ēšanas Čia sēklas nav nepieciešams termiski apstrādāt.
 
Tās var lietot arī tīrā veidā samaisot glāzē ūdens vai pievienojot 1 ēdamkaroti sēklu dažādiem graudaugiem, jogurtam, musli, sulai, mīklai, auzu pārslām, salātiem, sviestmaizēm, sieram, sviestam, augļu kokteiļiem, zupām.
 
   Pašas vienkāršākās Čia izmantošanas receptes:
 
Banānu smūzijs(2 porcijām). Sajaukt blenderī: 2 tējk. Čia sēklas, 1 banānu, 2 mandarīnus (bumbieri, mango), 1 tējk. Godži ogas (pirms tam izmērcēt) un 100 ml ūdens. Gatavajam smūzijam var pievienot musli. Ieteicams brokastīm!
 
Spirulīnas smūzijs (2 porcijām). Sajaukt blenderī: 2 tējk. Čia sēklas, ½ tējk. Spirulīnas pulveri, 1 banānu, 2 mandarīnus (bumbieri, mango), 1 tējk. Zīdkoka ogas (pirms tam izmērcēt) un 100 ml ūdens. Gatavajam smūzijam var pievienot musli.
 
Enerģētiskais kokteilis - ķīselis (2 porcijām): Apliet Čia ar ūdeni (1:2) un atstāt uz nakti, no rīta ogas būs ieguvušas patīkamas biezas želejas konsistenci. Pievienojiet 2 ēd. k. laima sulu, 2 ēd. k. medu un 2 ġlāzes ūdens.
Visu samaisiet blenderī (jo mazāk maisīsiet, jo labāk saglabāsies tekstūra). Var pievienot svaigas ogas vai žāvētus augļus (žāvētas aprikozes, rozīnes, žāvētas plūmes). Lietot pirms vai pēc lielām fiziskām slodzēm vai stresa.
 
Par CHIA SEEDS šeit
 
Esiet veseli!
Viktorija Darakova
Jogas un Ajūrvēdas konsultante
Pielāgota meklēšana

Jautājums
Vai Jūs regulāri lietojat zivju eļļu?


Lietoju periodiski
Jūsu atbilde
 

  Galvenā  Ziņas  Jautājums farmaceitam  Reklāmas iespējas  Autortiesības un atbildība  Autori  Kontakti